Jak prodat lépe

Krásný domov se prodá lépe

Pokud se chystáte prodat váš dům či byt, měli byste věnovat pozornost i zdánlivě nepodstatným detailům. Právě ty se totiž mohou stát tím nejdůležitějším faktorem při rozhodování zájemců o koupi.

Jednou z hlavních zásad při prodeji nemovitosti je čistota. Prodávat byt jako odpadní skladiště není vůbec dobrý nápad. Většinu zájemců odradíte při pohledu na první fotografii nemovitosti. O prodeji ale rozhodují i další drobnosti. Pokud máte v kuchyni nad sporákem několik nevzhledných skvrn, velký dojem na kupující to neudělá. O otřískaném nábytku nebo padající klice u dveří ani nemluvě. Dalším kamenem úrazu bývá dětský pokoj, která přirozeně nese následky toho, jak vaše děti vyrůstaly. To, co pro vás znamená kus historie a pojí se s příjemnými vzpomínkami na minulost, to potenciálním zájemcům o koupi bude vadit. Nakonec to může rozhodnout o tom, že se raději poohlédnou po jiné nemovitosti.

Už mnohem méně lidí ale napadne, že úplně stejně snadno může dojem zkazit zahrada zaplavená listím z okolních stromů či zabahněný vjezd do garáže. Problém je samozřejmě v tom, že se na vlastní bydlení díváme očima, které jsou na takový stav zvyklé. Pro prodávajícího majitele je těžké vžít se do role kupujících a vidět vlastní bydlení “z jiné perspektivy”. Pro makléře je to součást jeho práce a v rámci svých realitních služeb nabízím i specializovanou službu, které se říká home staging. Jde o soubor opatření, která, jednoduše řečeno, pomohou vaše bydlení upravit tak, aby se v něm potenciální zájemce cítil co nejlépe. Mnohdy stačí jen naprosto drobné zásahy do interiéru, jako je například odstranění rodinných fotografií či jeho vymalování, V některých případech je ale nutný větší zásah. I když to majitelé neradi slyší – osobní vkus je v době prodeje spíše na škodu. Aby se nemovitost dobře prodala, je třeba z ní vytvořit produkt, který se musí líbit všem. Přitom home staging dokáže nejen vaše bydlení připravit pro nabídku, ale zároveň prokazatelně zrychluje dobu prodeje nemovitosti a zvyšuje její tržní hodnotu.

Co cenu nemovitosti určitě nezvýší:

  • Ve většině případů se nevyplatí investovat do jakéhokoli dalšího vybavení – vestavěná skříň, nebo například nová kuchyňská linka nemusí zvednout cenu dostatečně, a investice se tak stane nerentabilní.
  • Co může cenu dokonce snížit, je dezolátní stav bytu. Nutnost oprav a případných rekonstrukcí, plísně či další nepříjemnosti jsou přesně tím, co může v očích potenciálních zájemců snížit prodejní cenu. V těchto případech mohu doporučit kontakt na řemeslníky, stavební firmy i hodinové manžely, kteří se o vše dokáží postarat.
  • Je pochopitelné, že prodávat např. byt po babičce je otázkou citové vazby. V případě výrazně starších nemovitostí, které jsou určeny na kompletní rekonstrukci a majitelé nechtějí nebo nemohou zajistit lepší stav, doporučuji nemovitost alespoň vyklidit a vybílit. Také s tím mohu pomoci a poskytnout kontakt na spolehlivou firmu.