Jak určím správnou cenu nemovitosti?
Jedna z nejčastějších činností realitního makléře je zjišťování tržní ceny nemovitostí, v Praze se jedná většinou o tržní ceny bytů. Při ocenění tržní ceny používám obvykle porovnávací metodu, která odráží aktuální situaci na trhu. Při této metodě je kritériem ceny nemovitosti cena, která byla dosažena v dané lokalitě a v určitém časovém období při prodeji obdobných nemovitostí. Dnes již jsou k dispozici cenové mapy, které srovnávají podle lokality údaje o realizovaných cenách získané z katastru nemovitostí a vyjadřují cenový průměr v dané lokalitě. Základem je přepočet ceny prodané nemovitosti na metry čtvereční a vynásobení velikosti oceňovaného bytu touto cenou. Celková cena však ještě musí být upraveno o indexy parametrů nemovitosti. Cenové mapy však jsou jen odrazovým můstkem ke stanovení tržní ceny, protože vůbec nezohledňují technický stav, orientaci a další množství detailů, které mohou mít na cenu zásadní vliv. Tržní cena u dvou bytů v jedné ulici a dokonce i v jednom domě se může výrazně lišit. Proto je nutné znát všechny parametry, které mají vliv na cenu nemovitosti a odhadnout, jak velký ten vliv je.
Cenu určuje především lokalita, dopravní dostupnost, dále například výhled z okna, občanská vybavenost atd. Pozitivní faktory jsou například pěkný výhled, zeleň v blízkosti, balkon nebo terasa, parkovací stání, orientace bytu na J a JZ, úložné prostory, nízké měsíční náklady. Naopak cenu bytu výrazně snižuje umístění na velmi rušné ulici, absence výtahu, umístění v přízemí nebo v posledním patře, nešikovná dispozice bytu, špatný stav domu, družstevní vlastnictví.
Všechny tyto aspekty je nutno vzít v úvahu, proto údaje získané z cenových map nestačí. Mohou být použity i ceny bytů nabízených v realitní inzerci, pokud se upraví příslušnými koeficienty a zohlední se, že inzerované ceny nemovitostí jsou nadsazené o 10 až 20 %.
Proto jsou představy majitelů o prodejní ceně jejich bytu značně zkreslené. Ideální tedy je, pokud se majitel bytu obrátí na makléře, který danou lokalitu zná a má vlastní zkušenosti s prodejem v dané oblasti.